De vraag naar wát je doet en hóe is voor ondernemers veel makkelijker te beantwoorden dan waaróm je doet wat je doet. En misschien is dat wel de reden dat best wat bedrijven geen idee hebben, wat hun why is. En dat is een gemiste kans. Waarom? Dat leg ik in dit blog uit.

 

“Waarom doe je wat je doet en wat levert dat anderen op?“

 

Wat is je why?

De vraag naar je why klinkt altijd wat zweverig, vind ik. Beetje psychologie van de koude grond. Je why is niets anders dan antwoord op de vraag “Waarom doe je wat je doet en wat levert dat anderen op? “ Het antwoord op deze vraag brengt je naar de kern van je onderneming. Je drijfveren. En dat is precies waarom jij anders bent dan al die andere bedrijven met hetzelfde product. Het antwoord op deze vraag is dus persoonlijk en uniek. Je why maakt je bedrijf daarom persoonlijk en dat is weer goed voor je onderscheidend vermogen.

 

Vier vragen om achter je why te komen

De antwoorden op de volgende vragen helpen je om erachter te komen wat jouw why is:

  • Waarom ben je zo gepassioneerd van jouw product? Hoe is dat gekomen?
  • Waar ben je goed in? Welke talenten en vaardigheden heb je van nature?
  • Wat raakt je als je denkt aan het (ontbreken van je) product voor je klant?
  • Wat onderscheid jou van andere aanbieders van dit product?

 

Je why ontdekken vraagt best wat inzicht. Het kan helpen om anderen in te schakelen. Vaak hebben mensen die dichtbij je staan een goed beeld van wie jij bent. Ook kun je klanten vragen je te vertellen waar jij volgens hen goed in bent. Heel verhelderend.

Ik vond het in elk geval heel confronterend om van mezelf te zeggen waar ik goed in ben en schakelde een paar vrienden en vriendinnen in. Het resultaat waren kaartjes met complimenten en zelfs een brief. Hartverwarmend dat mensen zoveel moeite voor mij hadden gedaan! Ik heb de kaarten en de brief nog steeds. Ze liggen op een plekje waar ik ze af en toe zie. En alleen bij het zien, word ik weer warm. Alleen daarom al een aanrader!

 

Je why is belangrijk voor je klant

Al lijkt het misschien dat je klant alleen voor je product gaat, niets is minder waar. Voor je klant maakt het wel degelijk uit waarom je de dingen doet die je doet met je bedrijf. Dat kan bepalen waarom een klant (onbewust) voor jou kiest of toch voor de con-collega. Als je het maar goed weet te achterhalen. En te vertellen.
In mijn blog SEO-teksten schrijven is schrijven voor je klant lees je nog meer tips om met je blog of website meer klanten te trekken.

En dat vind ik zo leuk aan mijn vak als tekstschrijver: achterhalen waarom iemand doet wat hij doet. Verkennen waar die ondernemer goed in is en wat dat voor zijn product en voor zijn klant betekent. Wat de weg daarnaartoe is geweest en welke belangrijke keuzes hij of zij gemaakt heeft. Tijdens zo’n gesprek gaan er ogen stralen… Goud!

 

Ik help ondernemers met woorden te geven aan waar zij goed in zijn. Die talenten en vaardigheden benoemen die jou ‘jou’ maken. Voor de ondernemer goed, maar zeker ook voor je (beoogde) klant!

Meer weten over de why en de plaats in de Golden Circle? Bekijk dan deze video met een TED talk van Simon Sinek. Aanrader!