Goede verkoopteksten moeten passen bij de taal van je klant en de bij de fase van het verkoopproces waar je klant op dat moment in zit. Erger je je aan bepaalde verkoopkreten of haak je bij veel content af? Grote kans dat je na het lezen van dit blog precies snapt waarom dat is. Goede verkoopteksten zijn namelijk teksten die de klant zachtjes meenemen naar de volgende fase van de klantreis.

Je krijgt meteen twee tips die ik in de rest van dit blog zal toelichten:

• Verkoop niet! Verleid je klant naar de volgende fase in zijn klantreis.
• Gebruik buttons met teksten die je klant verleiden naar die volgende fase.

 

Wat zijn goede verkoopteksten?

Dat zijn teksten die jouw klant begrijpt én waar je toekomstige betalende klant op zit te wachten. Op een technische uitleg van een product zit jouw klant in de eerste fases van de klantreis bijvoorbeeld helemaal niet te wachten. Als hij dat al interessant vindt, zal hij dat willen weten in de aankoopfase. En daar zit meteen de fout: veel teksten zijn geschreven om klanten trekken met taal die bij de aankoopfase hoort. Let maar eens op hoe vaak je buttons tegenkomt met “Vraag nu een offerte aan”. Als je klant (nog) niet in die fase zit, is de content niet aan hem besteed en schiet je tekst zijn doel voorbij. Jammer!

En daar zit de fout: veel teksten zijn geschreven om klanten trekken met taal die bij de aankoopfase hoort.

 

Klantfase bepaalt je tekstdoel

Behalve de woordkeuze is het ook belangrijk wat je doel is van je tekst. Wil je lezers aanspreken die jou en je product nog niet kennen? Schrijf je aan lezers die al klant van je zijn? Wil je lezers met jou laten kennismaken door middel van een e-book of een webinar?
De klantreis bestaat –kortgezegd- uit een aantal stappen. De (aspirant)klant wil je

 

Kennen  ->  leuk vinden   -> vertrouwen

 

Als klanten deze drie stappen hebben genomen, dan volgt de aankoopfase. Dat betekent dat je teksten vooral een informerende functie hebben, waarin je je klant verleid tot het nemen van de volgende stap in het proces. Als de klant nog maar bij de eerste fase is, heeft het totaal geen zin om al met korting te strooien om de klant tot aankoop te verleiden. Die wil jou eerst leren kennen: wie ben jij, snap jij mijn uitdaging, spreekt de sfeer van jouw bedrijf me aan, dat soort dingen.

 

Gebruik buttons die aanspreken

Dat verleiden naar een volgende stap doe je met buttons, call to actions in marketingtaal. Je wil dat een lezer in die eerste fase jou leert kennen. Een button naar je Over-mij pagina kan dus prima. Of misschien wil je hem of haar verleiden met een gratis webinar, zodat hij de mogelijkheid krijgt om nog meer van je te weten. En je leuk gaat vinden. Vervolgens verleid je hem om de stap te nemen naar een groter webinar waarin je dieper ingaat op je product en de uitdaging waar je klant voor staat. Zo gaat hij je zien als expert die zijn uitdaging kan helpen aan te gaan!

 

Meer over mij

Ik vind het magisch dat taal zoveel in zich heeft. Dat woorden iets kunnen maken (of breken). Dat zoeken naar de juiste woorden, meer te doen dan de boodschap neer te zetten, intrigeert me mateloos. Hoe komen mensen door taal in beweging?
Misschien ken je me nog niet en wil je eerst meer over mij weten.  Maar misschien ken je me al wel en wil je meer blogs lezen waarin ik schrijf over taal en marketing.